Når en bolig får skader, er det viktig å sikre et profesjonelt erstatningsgrunnlag. Ved større skader er det vanlig å bruke skjønn som oppgjørsform.
Et forsikringsskjønn skal være en uavhengig verdivurdering av et skadet objekt i et forsikringsoppgjør. Skjønn er en minirettsak hvor forsikringsselskapet og forsikringstaker velger hver sin skjønnsmann -som blir enig om det gitte forsikringsoppgjøret, med bindende virkning. Som oftest skjer dette som et resultat av omfattende skader på bolig – gjerne som følge av brann, storm, skred og/eller flom.
I et skjønn rekonstrueres både arealer og bygningskonstruksjoner, som legges til grunn for en detaljert beregning av skadeverdier. Dette arbeidet utføres i felleskap mellom skjønnsmennene. I et vanlig bygningsskjønn er det naturlig å skjønne over:
Send oss en e-post, så svarer vi fortløpende når vi har mulighet.
Adgangen til å kreve forsikringsskjønn er hjemlet i forsikringsavtalen. Eksempler på situasjoner hvor skjønn kan være hensiktsmessig er følgende:
Et forsikringsskjønn starter med at en av partene i et skadeoppgjør krever skjønn, som regel er dette forsikringsselskapet. Når en av partene har krevd skjønn har den andre parten normalt 3 uker å finne og oppnevne en skjønnsmann. Etter at partene har valgt skjønnsmann blir det avholdt et møte der alle involverte i skjønnet er til stede – dette kalles et skjønnssettingsmøte. Under dette møtet får skjønnsmennene et mandat som nærmere beskriver hva oppdraget består av. Partene blir også orientert om hva et skjønn innebærer i henhold til forsikringsvilkårene, og drar deretter på en befaring for å se nærmere på det skadede objektet.
Når det settes skjønn velger både forsikringstaker og forsikringsselskap en frittstående skjønnsmann hver. Det er ekstremt viktig at skjønnsmennene har høy faglig kompetanse og erfaring med skjønn, da verdiene som skjønnsmennene kommer frem til er bindende for begge parter. Forsikringsselskap har ofte har god kjennskap innad i takstbransjen, men som forbruker er ikke dette alltid en selvfølge. Dermed anbefaler vi alle privatpersoner om å forsikre seg om at potensiell takstmann er fagkyndig og har lang erfaring med skjønn på byggskader.
Det skal heller ikke foreligge bindinger mellom noen av partene (som for eksempel nært slektskap/vennskap, arbeidsforhold eller økonomiske bindinger).
Dette er forhold det bør legges vekt på ved valg av skjønnsmenn:
Nortakst er sertifisert medlem av Norsk Takst samt Byggmesterforbundet, og har høy fagkompetanse i rollen som skjønnsmann.
Skjønnet består i å innhente relevante opplysninger om objektet eksempelvis fra myndigheter og sakkyndige rapporter. Når alt av fakta er innsamlet og behandlet vil skjønnsmennene utarbeide en beskrivelse av det forsikrede objekt som er skadet.
På bakgrunn av dette beregner skjønnsmennene verdien på det skadede objekt. Verdsettelsene som skjønnsmennene har foretatt presenteres for partene i en skjønnsrapport. Denne rapporten inneholder ikke detaljkalkyler, men gir svar på de hovedposter som fremgår av mandatet, som:
I et skjønn er detaljkalkylene skjønnsinterne, og er unntatt fra partenes innsyn.
Et forsikringsskjønn er bindende. Partene kan ikke kreve et skjønn satt til side om de er uenig i verdsettelsen. Dersom det kan påvises feil som er begått under skjønnet kan det bli endret. Dette kan være rene saksbehandlingsfeil, eller feil forutsetninger i verdsettelsen. Det kan imidlertid være vanskelig for forbrukeren å avdekke, siden kalkylene er hemmelige. Andre former for feil kan være at skjønnsmennene har lagt til grunn en feil forståelse av vilkår.
Det er etablert veiledende normer for gjennomføring av skjønn, samt standarddokumenter for oppdragsbekreftelse, habilitetserklæring for skjønnsmenn og utforming av mandat.
Partene forutsettes i utgangspunktet å bære kostnadene for den skjønnsmannen parten har valgt. Andre kostnader, deles på partene med en halvdel hver.
Dersom forsikringsselskapet krever skjønn i et erstatningsoppgjør vil forsikringsselskapet i de fleste tilfeller dekke kostnadene knyttet til skjønnsmann, for privatpersonen – men det er fortsatt privatpersonen som velger sin skjønnsmann.
Prisene varierer basert på omfanget av oppdraget og timeforbruket knyttet til oppdraget. Ta kontakt med oss for et uforpliktende pristilbud.
Nortakst AS er en av samarbeidspartnerne til Inspekta. I tillegg samarbeider vi med andre firmaer ved større oppdrag. Dette gjør at vi kan tilby stor smidighet og hurtig respons. Våre takstmenn jobber heltid og er følgelig oppgradert i markedet.
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle
Vi tar ditt personvern på alvor og har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data. I denne personvernerklæringen vil vi informere deg om hvordan vi samler inn, bruker, oppbevarer og beskytter dine personlige data når du besøker vår nettside. Du kan finne vår organisasjonsnummer og kontaktinformasjon på vår kontaktside eller ved søk på domenet du nå besøker hos Norid.no eller whois.com, og videre søk på org.nr. i brreg.no.
Vi samler inn og lagrer opplysninger som du gir oss gjennom vårt kontaktskjema, inkludert ditt navn, e-postadresse og annen kontaktinformasjon. I tillegg benytter vi oss av Google Fonts, Google Analytics, Google Site Kit og Facebook Pixel for å forbedre nettsiden vår, analysere trafikken og forstå effekten av annonsering på Facebook-plattformen. Vi kan også benytte sosiale medier og andre plattformer for markedsføring, noe som kan resultere i innsamling av din informasjon. Vi formidler ikke dine personopplysninger til tredjeparter eller bruker de i andre systemer om de ikke står beskrevet her, eller du har godkjent formidling ved innsending av skjema. Et eksempel er til en mailtjeneste hvor du på forhånd har godkjent å motta eposter eller har frivillig meldt deg på et nyhetsbrev.
Vi bruker tjenester fra Google for å spore og måle trafikken på nettsiden vår, dette betyr at Google kan få tilgang til dine personopplysninger. Hvordan Google forholder seg til ditt personvern kan du lese her.
Vi bruker dine personlige data til å svare på forespørsler du sender via vårt kontaktskjema, for å forbedre brukeropplevelsen på vår nettside og for å utføre analyse for å forbedre nettsiden vår. Dine data kan bli lagret så lenge det er hensiktsmessig, med mindre du ber om sletting. Opplysningene lagres på serverne til våre leverandører. Du kan kontakte oss for å få informasjon om hvilken leverandør vi bruker.
Vi har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data mot uautorisert tilgang, endring, offentliggjøring eller ødeleggelse. Utover våre interne rutiner har også våre leverandører sine sikkerhetstiltak som du kan finne ut av ved å kontakte oss.
Du har rett til å be om innsyn i de personopplysningene vi behandler om deg og hvordan de behandles. Du kan også be om korreksjon, sletting og begrensninger i behandlingen av personopplysninger i henhold til personopplysningsloven. Hvis du mener at vi ikke overholder dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende klage til Datatilsynet, du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynet sine nettsider.
Vi følger Datatilsynets krav til GDPR, du finner info og dine rettigheter og våre plikter her.
Du har rett til å klage til Datatilsynet om vi ikke etterfølger gjellende lover og regler.