En skadetakst inneholder skadeårsak, skadeomfang og en kostnadsberegning på reparasjonsarbeidet.
Når uhellet først er ute og boligen pådrar seg skader som følge av enten brann, vann, innbrudd eller naturskader – vil forsikringsselskapet i de fleste tilfeller kontakte en skadetakstmann, for å sikre et profesjonelt grunnlag for erstatning.
Vårt oppdrag i rollen som skadetakstmenn er å besiktige skaden, for deretter å utforme en komplett og uavhengig rapport med et kostnadsoverslag for utbedring av skaden. Mandatet vårt blir bestemt av oppdragsgiver (forsikringsselskapene), men selve skadetakseringen foregår på et objektivt nivå – uten hensyn til hvem som er oppdragsgiver. I noen tilfeller blir også takstmann ansvarlig for å styre og følge opp reparasjonsarbeidet, for å sikre at de nøyaktige skadene blir reparert og verdiene ivaretatt.
Vi har utført oppdrag for en rekke forskjellige forsikringsselskap og har nå opparbeidet oss over 20 års erfaring med skadetaksering. Dette har vært alt fra små vannskader på kjøkken, til store naturskader etter flom og storm/orkan. Vi har også erfaring innen en bred skala av tilfeller tilknyttet bla: skadedyr, insekter, sopp, soppsporer, brann, fukt, råte, vann, korrosjon m.m
Ved større skader er det vanlig å benytte skjønn som oppgjørsform. Forsikringsselskapet og skadelidte velger hver sin skjønnsmann som skal bli enige om erstatningen med bindende virkning.
Skadetaksering er som utgangspunkt en faglig vurdering som har til hensikt å avdekke hva som er skadet, og omfanget av skaden. Skaden kan være oppdaget, og oppgaven videre blir da å kartlegge omfanget av skaden.
Send oss en e-post, så svarer vi fortløpende når vi har mulighet.
I noen tilfeller kan det fremstå som usikkert om det foreligger en skade. Oppgaven kan i disse tilfeller være å finne ut hvorvidt noe er bygget i henhold til gjeldende lover, regler eller kutymer – i disse tilfellene er aktuelt med en reklamasjonstakst.
Hvis du oppdager at det foreligger en mangel, skade eller dårlig håndverk på din bolig, må du reklamere så raskt som mulig. Det å reklamere betyr å varsle håndverkeren eller selger av boligen at det foreligger feil eller mangler. Reklamerer du for sent, kan du i verste fall miste retten til å gjøre kravet ditt gjeldende.
Den absolutte reklamasjonsfristen er fem år. Fristen begynner å løpe når arbeidet er avsluttet, eller fra den dagen du tar over din bolig. Du bør reklamere skriftlig for å dokumentere at reklamasjon er skjedd innen de nevnte fristene – her er epost godkjent som dokumentert reklamasjon.
Reklamasjonstaksten utføres som en uavhenging rapport.
Skader som skyldes skred, storm, stormflo, flom, jordskjelv eller vulkanutbrudd er definert som naturskader. Naturskader takseres av takstmenn som er godkjent som naturskade takstmenn av Norges Naturskadepool.
Nortakst AS er en av samarbeidspartnerne til Inspekta. I tillegg samarbeider vi med andre firmaer ved større oppdrag. Dette gjør at vi kan tilby stor smidighet og hurtig respons. Våre takstmenn jobber heltid og er følgelig oppgradert i markedet.
Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen på nettstedet vårt og for personlig tilpasning av annonser. Ved å fortsette å bruke dette nettstedet samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Avvis alle
Vi tar ditt personvern på alvor og har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data. I denne personvernerklæringen vil vi informere deg om hvordan vi samler inn, bruker, oppbevarer og beskytter dine personlige data når du besøker vår nettside. Du kan finne vår organisasjonsnummer og kontaktinformasjon på vår kontaktside eller ved søk på domenet du nå besøker hos Norid.no eller whois.com, og videre søk på org.nr. i brreg.no.
Vi samler inn og lagrer opplysninger som du gir oss gjennom vårt kontaktskjema, inkludert ditt navn, e-postadresse og annen kontaktinformasjon. I tillegg benytter vi oss av Google Fonts, Google Analytics, Google Site Kit og Facebook Pixel for å forbedre nettsiden vår, analysere trafikken og forstå effekten av annonsering på Facebook-plattformen. Vi kan også benytte sosiale medier og andre plattformer for markedsføring, noe som kan resultere i innsamling av din informasjon. Vi formidler ikke dine personopplysninger til tredjeparter eller bruker de i andre systemer om de ikke står beskrevet her, eller du har godkjent formidling ved innsending av skjema. Et eksempel er til en mailtjeneste hvor du på forhånd har godkjent å motta eposter eller har frivillig meldt deg på et nyhetsbrev.
Vi bruker tjenester fra Google for å spore og måle trafikken på nettsiden vår, dette betyr at Google kan få tilgang til dine personopplysninger. Hvordan Google forholder seg til ditt personvern kan du lese her.
Vi bruker dine personlige data til å svare på forespørsler du sender via vårt kontaktskjema, for å forbedre brukeropplevelsen på vår nettside og for å utføre analyse for å forbedre nettsiden vår. Dine data kan bli lagret så lenge det er hensiktsmessig, med mindre du ber om sletting. Opplysningene lagres på serverne til våre leverandører. Du kan kontakte oss for å få informasjon om hvilken leverandør vi bruker.
Vi har satt i verk nødvendige tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltak for å beskytte dine personlige data mot uautorisert tilgang, endring, offentliggjøring eller ødeleggelse. Utover våre interne rutiner har også våre leverandører sine sikkerhetstiltak som du kan finne ut av ved å kontakte oss.
Du har rett til å be om innsyn i de personopplysningene vi behandler om deg og hvordan de behandles. Du kan også be om korreksjon, sletting og begrensninger i behandlingen av personopplysninger i henhold til personopplysningsloven. Hvis du mener at vi ikke overholder dine rettigheter i henhold til personopplysningsloven, har du rett til å klage til den aktuelle tilsynsmyndigheten. Dette gjøres ved å sende klage til Datatilsynet, du finner informasjon om hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynet sine nettsider.
Vi følger Datatilsynets krav til GDPR, du finner info og dine rettigheter og våre plikter her.
Du har rett til å klage til Datatilsynet om vi ikke etterfølger gjellende lover og regler.